For Journalists In Russia, 'No One Really Knows What Is Allowed'

Apr 26, 2016
Originally published on May 4, 2016 4:09 pm

An independent Russian newspaper has come under fire after it published stories about the business interests of President Vladimir Putin's family and friends.

The Kremlin insists that it's not applying pressure on any media, but observers say there's a climate where journalists don't know how far they can go without risking reprisals from the government.

The Russian newspaper is part of a business media group called RBC, which also owns a TV channel and maintains online interests. It belongs to the billionaire businessman Mikhail Prokhorov, best known in the United States as the owner of the Brooklyn Nets basketball team.

The media group's TV station and its paper have a reputation for independent reporting, says Maria Lipman, an independent political analyst based in Moscow who is affiliated with George Washington University.

"It's an outlet that publishes analysis and most importantly, investigations," she says. "It has done investigative reporting in the past couple of years, some of it on very sensitive subjects."

One of the most sensitive subjects was a report on the Panama Papers and what they revealed about the offshore business interests of friends of Putin.

That report drew a denunciation from a pro-Kremlin broadcaster who has one of the most-watched political shows on Russian TV.

The program host, Dmitry Kiselyov, maintains that the Panama Papers — thousands of documents leaked earlier this month from a Panamanian law firm — are part of an American plot to discredit legitimate Russian businessmen. Kiselyov held up a copy of the RBC newspaper and said it was helping the Americans in their plot to associate offshore tax evasion and money-laundering with Putin.

Lipman says accusations of disloyalty have become a common weapon against any media that question the Russian government — "the idea being that only unpatriotic forces, acting in the interests of the West, can criticize the Russian government," she says. "A patriot would not."

After the criticism of RBC's Panama Papers reporting, the company announced that the editor-in-chief, Elizaveta Osetinskaya, would be taking a four-month leave of absence.

It seemed like an odd time for the top news manager to be gone, during the run-up to Russia's parliamentary elections in September. Osetinskaya declined NPR's request for comments.

RBC isn't the only independent news outlet that's feeling recent pressure. One of the biggest problems facing independent journalists is uncertainty about what they can and cannot report, says Mikhail Zygar, the former editor of the independent channel TV Rain and author of All The Kremlin's Men.

"No one really knows what is allowed and what is not," he says. "No one really understands which topics could be covered and which topics are too delicate."

Despite that, Zygar says there are still independent media outlets doing principled journalism. And most important, he says, the independent outlets have resisted censoring themselves in an effort to avoid the Kremlin's ire.

But the desire to avoid certain topics can be a temptation for media owners, says Lipman. "This naturally leads to self-censorship," she says, "and then it is a degree of how far you go, and how do you balance the desires to act according to journalistic principles and standards, and common sense?"

Earlier this month, federal police raided the offices of several of Mikhail Prokhorov's companies as part of what may have been an investigation into tax evasion. Prokhorov's office is denying rumors that he has plans to sell RBC, but some commentators are predicting that it will end up in the hands of a new owner who's more friendly to the Kremlin.

Copyright 2017 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

KELLY MCEVERS, HOST:

An independent newspaper in Russia has been criticized by government supporters after it reported on the business interests of President Vladimir Putin's family and friends. The Kremlin insists it's not applying pressure the media. But some journalists say they don't know how far they can go without risking reprisals from the government. NPR's Corey Flintoff reports from Moscow.

COREY FLINTOFF, BYLINE: The man at the center of this story is the billionaire Russian businessman Mikhail Prokhorov. He's best known in the United States as the owner of the Brooklyn Nets basketball team. He has a lot of holdings in Russia, too. One of the best known is a business media group called RBC, which owns a TV channel and a newspaper.

MARIA LIPMAN: It's an outlet that publishes good analysis and, most importantly, investigations. It has done investigative reporting in the past couple of years, some of it on very sensitive subjects.

FLINTOFF: That's Maria Lipman, an independent political analyst who's based in Moscow. One of those sensitive subjects was a report of the Panama Papers and what they revealed about the offshore business interests of friends of President Putin. That report drew a denunciation from a pro-Kremlin broadcaster who has one of the most-watched political shows on Russian TV.

(SOUNDBITE OF TV SHOW, "VESTI NEDELI")

DMITRY KISELYOV: President Putin...

FLINTOFF: Dmitry Kiselyov maintains that the Panama Papers, those leaked documents from a Panamanian law firm, are part of an American plot to discredit legitimate Russian businessmen.

(SOUNDBITE OF TV SHOW, "VESTI NEDELI")

KISELYOV: (Speaking Russian).

FLINTOFF: Kiselyov held up a copy of the RBC newspaper and said it was helping the Americans in their plot to associate offshore tax evasion and money laundering with President Putin.

Maria Lipman says accusations of disloyalty have become a common weapon against any media that question the government.

LIPMAN: The idea being that only unpatriotic forces, acting in the interests of the West, can criticize the Russian government. A patriot would not.

FLINTOFF: After the criticism of RBC's Panama Papers reporting, the company announced that the editor-in-chief, Elizaveta Osetinskaya, would be taking a four-month leave of absence. Osetinskaya declined NPR's request for comments.

RBC isn't the only independent news outlet that's feeling the pressure. Mikhail Zygar is the former editor of the independent channel TV Rain. He says one of the biggest problems facing independent journalists is uncertainly about what they can and cannot report.

MIKHAIL ZYGAR: No one really knows what is allowed and what is not. No one really understands which topics could be covered and which topics are too delicate.

FLINTOFF: Despite that, Zygar says there are still independent media outlets doing principled journalism.

Maria Lipman says the desire to avoid certain topics can be a temptation for media owners.

LIPMAN: This naturally leads to self-censorship. And then it's a degree of how far you go, and how do you balance the desire to act according to journalistic principles and standards, and common sense.

FLINTOFF: Earlier this month, federal police raided the offices of several of Mikhail Prokhorov's companies as part of what may have been an investigation into tax evasion. Prokhorov's office is denying rumors that he has plans to sell RBC. But some commentators are predicting that it will end up in the hands of an owner who's more friendly to the Kremlin.

Corey Flintoff, NPR News, Moscow. Transcript provided by NPR, Copyright NPR.